Spam stoppen & Hulp bij spam stoppen

Ontvangt u (te)veel berichten die u als spam ervaart? Controleer dan of het spamfilter dat u bij uw mailaccount heeft gekregen is ingeschakeld. Als dat het geval is, dan is het spamfilter misschien niet juist of voor uw mailbox niet juist geconfigureerd en/of fijn afgestemd. U vindt het spamfilter en instellingen in het hostingbeheerpaneel. Een handleiding is er ook en vindt u hier.

Hulp met instellen in 3 stappen

Op verzoek helpt Think Webdesign u met het juist instellen van het spamfilter en direct ook het fijn afstemmen daarvan. De eerste stap die u zet is een e-mail sturen naar Think Webdesign met de mededeling dat u (te)veel last heeft van spam. Nadat u een reactie heeft ontvangen volgt u de stappen 1 t/m 3 hieronder. Het lijkt misschien ingewikkelder dan het is:

In de regel geldt:
U wilt dat het spamfilter minder streng ingesteld wordt als u berichten ontvangt die legitiem zijn maar toch als spam gemarkeerd zijn.
U wilt dat het spamfilter strenger ingesteld wordt als u (nog steeds)berichten ontvangt die u als spam ervaart maar niet als zodanig zijn gemarkeerd.
U merkt op dat het spamfilter té streng ingesteld is als u één of meer berichten ontvangt die als spam gemarkeerd zijn, maar geen spam is.

Kosten hulp met instellen

Het laten activeren, instellen en fijn afstemmen van het spamfilter is net als het spamfilter zelf voor klanten van Think Webdesign kosteloos: zolang het arbeidstijd tegoed toereikend is, daarna tegen additionele vergoeding. Afhankelijk van het aantal mailboxen, het aantal online formulieren, het aantal websites, het type account en of Think Webdesign met u mee gaat kijken in uw mailbox en voor welke periode, neemt het tijdbestek vanaf 10-15 minuten in beslag.

Stuur een e-mail naar Think Webdesign en deel mede dat u (te)veel last heeft van spam. Als u dat gedaan heeft en u ontvangt een bericht retour, dan zijn we al voor u begonnen en is het belangrijk dat u stap 2 gaat volgen.

Achterhalen om welk spam niveau het gaat.
Merk op dat u e-mailberichten die als spam gemarkeerd zijn ontvangt en van die berichten het onderwerp is gewijzigd in: *** SPAM *** SCORE 8.5 *** Mogelijk ontvangt u meer spam dan voorheen. Dit is tijdelijk. 

In de regel geldt:
U wilt dat het spamfilter minder streng ingesteld wordt als u berichten ontvangt die legitiem zijn maar toch als spam gemarkeerd zijn.
U wilt dat het spamfilter strenger ingesteld wordt als u (nog steeds)berichten ontvangt die u als spam ervaart maar niet als zodanig zijn gemarkeerd.
U merkt op dat het spamfilter té streng ingesteld is als u één of meer berichten ontvangt die als spam gemarkeerd zijn, maar geen spam is.

Het mooiste is als we het exacte niveau kunnen vinden. Om te achterhalen om welk spam niveau het gaat moeten berichten die u als spam ervaart tijdelijk worden opgeslagen zodat u ze kunt raadplegen en niet elk bericht op elk moment aan Think Webdesign hoeft door te sturen. Het makkelijkste om dit te doen is die berichten even in een map te plaatsen. U kunt een nieuwe map aanmaken in uw Postvak IN. Bij MS Windows en Outlook doet u dit door met uw rechter muisknop te klikken op ‘Postvak IN’ en te kiezen voor ‘Nieuwe map…’. Geef de map een naam, bijvoorbeeld: ’tijdelijke spam’.

Verplaats in de map ’tijdelijke-spam’ alle berichten die u als spam ervaart en als spam gemarkeerd zijn. Verplaats geen berichten die al in uw map ongewenste mail of spam of spamfolder map terecht zijn gekomen.

Let goed op of er geen berichten die legitiem zijn als spam gemarkeerd worden. Is dit toch het geval dan beantwoord u het bericht en behandeld dat zoals u normaal ook doet. Noteer de score van dat bericht of die berichten en geef die score door aan Think Webdesign. Vervolgens volgt u gedurende een aantal weken stap 2. Wanneer er geen legitiem bericht als spam gemarkeerd is gedurende een aantal weken gaat u na enkele weken door met stap 3.

Met ref. aan stap 2 controleert u de map ’tijdelijke spam’. 

Staan er berichten in die spam zijn of u als spam ervaart en hebben die niet het onderwerp ‘*** SPAM *** SCORE ***’ gekregen? Dan noteert u het laagste cijfer achter ‘SCORE’ dat u bij een bericht kunt vinden. Dit cijfer geeft u aan Think Webdesign door. Vervolgens gaat u verder met stap 2.

Staan er berichten in die spam zijn of u als spam ervaart en hebben en hebben de meeste wel het onderwerp ‘*** SPAM *** SCORE ***’ gekregen? Dan geeft u aan Think Webdesign door dat de berichten die als spam zijn gemarkeerd (te herkennen aan voornoemd onderwerp) voortaan weer verwijderd mogen worden. Het spamfilter is dan fijn afgestemd.

Controleer of er berichten in de mails uit stap 2 zijn die het onderwerp *** SPAM *** SCORE *** gekregen hebben, maar geen spam zijn of u niet als spam ervaart. Noteer de score die in het onderwerp aangegeven staat. Geef dit aan Think Webdesign door.

Controleer of er berichten in de mails uit stap 2 zijn die het onderwerp *** SPAM *** SCORE  *** gekregen hebben, maar wel spam zijn of u als spam ervaart.

11 tips (die u makkelijk zelf kunt doen) om spam te voorkomen

  1. Klik in berichten die u als spam ervaart (en 9 van de 10 keer ook spam is) nooit op een link ‘afmelden’, u ontvangt dan vaak meer spam
  2. Klik nooit op een scherm dat u te zien kunt krijgen om de afzender van spam op de hoogte te stellen dat u het bericht ontvangen heeft
  3. Volg nooit zomaar een link in een e-mailbericht. Als u de muiscursor over de link plaatst zónder te klikken, ziet u waar ernaar verwezen wordt
  4. Meestal bevatten spamberichten (opzettelijke) typefouten, bijvoorbeeld om kennis van de geadresseerde/lezer te bepalen
  5. Domeinnaam instanties kunnen u soms mail sturen over controle domeinnaam houder, administratie, maar nooit facturen, als u twijfelt gewoon verwijderen
  6. Als uw e-mail via de mailserver van Think Webdesign loopt en u gebruikt IMAP verplaats spam dan naar de spamfolder (deze is zelf lerend).
  7. Meld u uw website her en der aan (linkfarms o.i.d.) en/of met uw e-mailadres, bereid u dan voor op (bergen)spam
  8. Er komt meestal meer spam binnen op een e-mailadres dat begint met info@ Overweeg een ander e-mailaccount als mogelijk
  9. Draait naast het spamfilter op de mailserver van Think Webdesign dat gratis is voor klanten van Think Webdesign, zelf nog een spamfilter
  10. Stuur geen nieuwsbrief vanaf uw e-mailaccount en binnen het kader van direct mailings niet meer dan 1x naar een niet bestaand e-mailadres
  11. Soms komt u niet van nieuwsbrieven of bepaalde berichten af en ze worden met geen mogelijkheid als spam herkent. In veel programma’s zijn regels in te stellen die e-mailberichten waar bepaalde woorden of zinnen in voorkomen verplaatsen naar een map ongewenste items of verwijderen. Ook hier kan Think Webdesign u helpen met instellen op afstand.